onsdag 6 juni 2012

Cirkeln sluts

På våren 1959 flyttade familjen pappa, mamma, min bror och jag till Lomma. För första gången skulle vi bo i en villa efter ett antal år i en HSB-lägenhet på Limhamn.
Jag kan fortfarande denna dag känna pappas ångest på hösten före då han skulle köpa huset. För första gången skulle han behöva låna pengar av banken, sätt sig i skuld.
Men det var nödvändigt. Huset, 6 rum och kök och en tomt på dryga 1000 kvm kostade en förmögenhet, 56 000 kronor!

Villan i Lomma var naturligtvis byggd i - Eternit.


 En eternitlåda mitt på en leråker som Skånska Cementgjuteriet lyckats packa med sina maskiner så att man fick använda spett för att så gräsfrön....
Men efter några år med mammas gröna fingrar så blev det bättre, men fortfarande eternit.


Eterniten var/är ju ett bra byggnadsmaterial: brandsäkert, lätt, underhållsfritt - och på tak kunde det till och med bli vackrare med åren. Men, och det är ett stort men, så är det ju detta med miljö och hälsa.

Nu har jag rivit ner alla taken, eterniten ligger i högar, pallar över hela gården i avvaktan på transport.


och cirkeln är sluten:








2 kommentarer:

  1. Så skönt att taken är nere nu!
    Egentligen tycker jag att kommunen helt gratis skulle ta hand om eterniten som deponeras.
    Det är inte vi vanliga medborgare, som har godkänt ett material med farliga ingredienser. Det måste vara staten och/eller kommunen, som ska vara ansvariga för det. Tycker verkligen inte att det borde drabba oss enskilda!
    Borde inte samma regler gälla som för t ex kylar, frysar och elektronik mm. Det tar man ju hand om gratis!

    SvaraRadera
  2. Så kalt det var kring huset när ni flyttade in, som här ungefär men nu börjar det likna ngt. Synd bara att grannen klipper ner häcken åt oss precis där vi vill att den ska vara HÖG och skymma sikten - mot grannarna!
    Men var huset lila eller är det bilden som är missvisande??
    Kramar

    SvaraRadera